2:a dagen på Slottet :)


Hej bloggen! :P

Idag så började jag och Amanda kl 08.00 i köket. Jag (Pizi) började med att göra lite frukostmackor tillsammans med en annan praktikant som heter Emmy, hon är från stockholm så hon har lite närmare hem än oss andra :P
Näe men skämt och sido så hjälptes vi åt med mackor, vi gjorde lite sallad som skulle vara på lunchen och den innehöll: Blancherad palsternacka, balncherad broccoli, lite oolika sallader, lite gurka, tomat och paprika och sen så var det visst klart.

Efter det så gjorde jag ett nytt test på ostkakan som jag gjorde igår, jag ändrade receptet lite och resultatet blev mycket bättre. Så det är roligt när man får exprimentera lite och bara tänka själv. Men tyvär så upplever både jag och Amanda att vi inte får göra så mycket och att vi går som ändå i 3:an och så ska man som vara färdig för att komma ut i arbetslivet. Vi har inte lärt oss så mycket ön men vi hoppas på att dem släpper lite till oss också så att vi får chansen att glänsa och lära oss något.

Hmm.. vad har vi mer gjort idag?

Jo just ja, vi gjorde en matjesilltårta till påsk och förberedde lite saker som vi ska göra lite närmare påskhelgen!
Sen så har jag fått börja med kalv i dillsås. Jag har kokat kalven med lite grönsaker och svalat ner den, reducerade vätskan som var kvar från kokningen så att det blev som en buljong och sedan in med den också i svalen. Så imorrn då ska jag göra dillsåsen och göra klart hela rätten :)

Sen till efterrätt ikväll så var det Äppeltarte som jag och Emmy fick förbereda idag och som jag fick vara med och färdigställa nu på kvällen :D

Tänkte att jag skulle lägga ut lite bilder på vad vi håller på med:D
Ja när vi kom fram till bromma så var dete ju buss, pendeltåg och åter buss för att ta oss ut till slottet. Här står vi Amanda och väntar på den sista bussen som ska ta oss till Häringe slott. Tyvärr va det lite blåsigt och kallt och snöade vissa gånger men det gjorde ju bara att man kände sig lite mer dom hemma :D


Här är grindarna på vägen till slottet. Vi var tvungna att gå ca 1,4 km för att komma fram till slottet.
Här är vi på väg till slottet för att prata med Emil vår handledare :)
Här ligger vi å sover å gissa vem som snodde den skönaste sängen om inte Amanda så jag får ta sängen till höger men den var inte heller så dum faktiskt. Jag sov riktigt skönt i den, hoppas bara att det håller i sig. :D
Min ostkaka som jag gjorde imorse men bilden blev lite suddig tyvärr.... Men kakan blev i alla falll riktigt lyckad.
Min midda som bestod av kött, potgratäng och ett glas äppeldricka :D
Här är min Äppeltarte men lite bär och vaniljglass till.. MUMS!!!!
Och sist men inte minst. Här är middagen som gästerna fick som bestod av fisk, betor, potmos, dill, skirat smör och pepparrot!

Sådär nu ligger vi i sängen och väntar på att somna. Vi slutade 22.00 idag så ci gjorde ett 14timmars pass idag och det ska vi försöka med ett bra tag framöver. Finns tyvärr inte så mycket att göra här på fritiden.

Gnatt!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0